Friday, July 5, 2013

Birthday Adik 5/7/13

Alhamdulillah hari ni zahrah dah genap 13 tahun. Tidak terasa masa yang beralu.. Anak-anak semakin membesar mengingatkan kita kepada pertemuan dengan Allah juga semakin hampir...

Hati masih sedih dengan berita tentang keadaan yang semakin gawat di Egypt.. Kemampuan kita hanya berdoa kehadrat Allah swt semoga perlindungan kepada rakyat di sana dan dijauhkan daripada pertumpahan darah sesama Islam.. Hanya Engkau Yang Maha Mengetahui hikmah disebalik kejadian yang berlaku. HambaMu yakin perancanganMu Ya Allah sudah pasti yang terbaik .. Allahuakbar.


Berbalik kepada cerita tentang sambutan harijadi Zahrah. Pada kebiasaanya kalau di Sudan dapat juga 'celebrate' dengan anak- anak di Inqaz ( Sekolah Tahfiz Sudan).. Budaya menyambut Ulangtahun sudah menjadi kebiasaan tetapi saya ingin memastikan anak-anak faham bahawa sambutan ini bukan untuk meraihkan diri sendiri tetapi lebih kepada meraihkan orang lain yang tidak bernasib baik. Anak-anak perlu menghargai masa yang telah diberikan oleh Allah -- umur yang ada perlu di hargai dan boleh dimanfaatkan untuk orang lain.

Sesampainya kami di tempat ini hanya ada 3 org pelajar. Selebihnya berada di sekolah menjalani sesi persekolahan

3 orang pelajar
2 lelaki- adik beradik. Ibu Melayu, ayah india. Ibu meninggal dunia. Demi menjaga akidah anak-anak ini dihantar ke pusat penjagaan ini untuk mendalami ilmu agama. Dalam tempoh 6 bulan, mereka dapat menghafal selawat syifa dan juga boleh membaca quran..

Anak Perempuan yang ada dalam gambar ini... saat kecil ibunya meninggalkan dia di rumah pengasuh dan berjanji akan mengambilnya semula selesai kerja.. rupa-rupanya itulah kali terakhir dia bertemu ibunya.. Allah kurniakan anak ini dengan akal yang bijak. Boleh menghafal surah-surah pendek dalam jangkamasa yang singkat. mashaaAllah

Kagum dgn penyelia sekolah ini - Bila bercerita dengan beliau terpancar keseronokan di wajahnya sambil bercerita kerenah anak-anak di bawah pengawasannya... kebahagiaan dapat saya rasakan juga bila dikelilingi anak-anak ini...terasa ingin sentiasa bertemu mereka..

Semoga Allah membalas keikhlasan Kak Zainab -



Barakallahufiq








No comments:

Post a Comment