Monday, October 16, 2017

5 PERKARA YANG AKAN DILAKUKAN JIKA BOLEH KEMBALI SEMULA KE MASA LAMPAU


Satu kajian telah dilakukan oleh satu laman web yang bertanya satu persoalan kepada mereka yang berusia 50-an;

"Apakah yang sepatutnya mereka akan lakukan pada usia 30 tahun agar dapat menikmati hidup di usia tua?"

Kebanyakan mereka memberikan jawapan yang sama seperti di bawah ini. Jadi bagi anda yang berusia 30 tahun tak kira wanita atau lelaki ambil nasihat ini kerana ia memang ada benarnya.

1. Simpan Duit
Walau pun sikit. Memang kedengaran seperti nasihat biasa tapi pada usia ini karier selalunya sudah stabil, jadi jangan bazirkan wang gaji dengan perkara tak berfaedah. Anda dah matang.

2. Perbaiki Hubungan Keluarga
Walau pun ada sikap adik beradik yang anda tak suka tapi anda harus belajar menyayangi mereka. Ikatan keluarga paling penting. Di saat orang lain menentang anda, keluargalah yang selalunya memberi sokongan.

3. Jangan Tangguh Impian
Nak mendirikan rumah tangga, sambung belajar, tukar kerjaya sila buat sekarang. Usia dah 30 ok. Jangan berkata nantilah, nanti itu adalah sekarang. Begitu juga impian ke Makkah untuk menunaikan Haji & Umrah, lakukan ketika muda, waktu tubuh sihat dan bertenaga. Gunakanlah kesempatan kesihatan, kemampuan dan kelapangan masa yang Allah telah kurniakan kepada kita untuk menunaikan ibadah Haji & Umrah. Klik sini untuk capai impian anda.

4. Berhenti Makan Makanan Tidak Sihat
Anda boleh buat banyak duit pada usia 20, 30, 40 dan seterusnya. Tapi anda tak boleh beli kesihatan. Belajar kurangkan makanan segera dan jajan pada usia ini untuk manfaat kesihatan pada usia tua.

5. Bersukan
Mulakan gaya hidup sihat. Jadikan bersukan sebagai salah satu hobi seperti berbasikal, zumba atau sekadar joging. Islam melihat proses pembinaan fizikal yang baik pada seseorang Muslim itu sebagai satu kewajipan yang harus di berikan perhatian. Allah mahu hamba-hambaNya mempunyai tubuh badan yang sihat agar ia dapat melakukan tugasnya sebagai khalifah di muka bumi.
Sebab itu dalam setiap ibadah kita dari solat, umrah & haji semua memerlukan pergerakan.Kalau kita tak sihat, bagaimana untuk kita melakukan ibadah dengan sempurna?



Subhanallah... Cer teka ni kat mana?


            INQAZ BELIEVE in GIVING BACK
               INGAT UMRAH INGAT INQAZ










No comments:

Post a Comment