Friday, August 10, 2012

Laitul Qadr - bila?

Sebenarnya Lailatul Qadr itu rahsia Allah. Sebagai hambaNya kita digalakkan menghidupkan 10 malam terakhir dgn lebih banyak melakukan ibadah- solat sunnat, membaca quran dan berzikir.

Kita ikhlaskan untuk mendapat keredhaan Allah swt. Amal ibadat yang kita lakukan ini semata-mata untuk menunjukkan rasa syukur kita kpd Allah atas segala nikmat dan peluang hidup yang masih diberikan kepada kita. Mudahan Allah memberi peluang kita bertemu dengan malam lailatul qadr yang mana telah dinyatakan dalam Al Quran lebih baik daripada seribu bulan.

“Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (al-Quran) pada Lailatul-Qadr. Tahukah kamu apakah Lailatul Qadr? Lailatul-Qadr lebih baik dari seribu bulan.” (Surah al-Qadr: 1-3)

Ada hadis tak tanda-tanda malam Lailatul Qadr ni??

Hasil pembacaan -

** sesungguhnya aku diperlihatkan Lalilatul Qadr kemudian dilupakan dariku dan ia ada di sepuluh terakhir (dari bulan Ramadhan) dan ia adalah malam yang baik dan cerah, tidak panas dan tidak pula sejuk, seakan-akan di dalamnya ada bulan purnama yang menerangi bintang-bintang, syaitan2 tidak keluar sampai terbit fajar". (HR. ibn Khuzaimah)

** “Sesungguhnya tanda Lailatul Qadr adalah malam yang bersih cerah, seakan-akan di dalamnya bulan terang tenang, tidak sejuk dan tidak juga panas, dan tidak boleh bintang dijatuhkan di dalamnya sampai pagi, dan sesungguhnya tandanya adalah matahari pagi harinya terbit sejajar tidak mempunyai sinar seperti bulan pada malam purnama dan syaitan tidak boleh keluar bersamaan dengannya pada malam itu“. (HR. Ahmad)


** “Matahari terbit pada harinya tidak mempunyai sinar” (HR. Muslim)

Marilah kita mencari malam Lailatul Qadr- beruntung mereka yang terpilih...


No comments:

Post a Comment